Vinkkejä terveelliseen ruokavalioon

  Terveellinen ruokavalio on ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin perusta. Monesti kuulee sanottavan, että olemme sitä..

Read more

Vinkkejä terveelliseen ruokavalioon

 

Terveellinen ruokavalio on ihmisen terveyden ja hyvinvoinnin perusta. Monesti kuulee sanottavan, että olemme sitä mitä syömme. Terveellinen ruokavalio pitää kehon elinvoimaisena ja energisenä, ennaltaehkäisee sairauksilta, auttaa stressin hallinnassa, lisää vastustuskykyä ja yleistä hyvinvointia. On olemassa monenlaisia erilaisia ruokavaliota ja -suosituksia, mutta viimekädessä vastuu on meillä itsellämme. Teemme joka päivä ja jokaisella aterialla päätöksiä, jotka vaikuttavat terveyteemme pidemmällä tähtäimellä. Suosi kuitupitoisia kokojyväviljoja ja syö runsaasti vihanneksia ja hedelmiä. Hyviä proteiininlähteitä ovat kala, kana, pavut ja pähkinät. Syömällä säännöllisesti kehosi saa tarvitsemansa polttoaineen ja verensokeri pysyy tasaisena koko päivän. Näiden vinkkien avulla saat ideoita ruokavalioosi ja pysyt energisenä aamusta iltaan.

Proteiinit ovat kehon rakennusaineita

Proteiinit toimivat kaikkien elinten, kudosten ja lihaksien rakennusaineena. Proteiinipitoinen ruokavalio stabilisoi verensokeritasapainoa, helpottaa oppimista ja keskittymistä, pitää energiatasot korkealla, auttaa tärkeiden ravintoaineiden imeytymisessä ja auttaa painon hallinnassa. Hyviä ja terveellisiä proteiininlähteitä ovat mm. kala, kana, kananmunat, linssit, pavut, pähkinät ja maitotuotteet. Syö proteiinia jokaisen ateriasi yhteydessä, jotta pysyt energisenä ja virkeänä koko päivän.

Valitse hyvät hiilihydraatit

Monet välttelevät hiilihydraatteja ruokavaliossaan. Välttelyn sijaan tulisi kiinnittää huomiota hiilihydraattien laatuun. Runsaasti kuitua sisältävät täysjyvätuotteet, kasvikset, marjat ja hedelmät ovat erinomaisia hiilihydraattien lähteitä ja niitä tulisi syödä päivittäin. Vältettäviä hiilihydraatteja ovat runsaasti sokeria sisältävät tuotteet, kuten mehut, leivonnaiset, makeiset ja hillot.

Enemmän kuituja

Riittävä kuidunsaanti auttaa vähentämään sydän- ja verisuonitautien riskiä, sokeritautia ja pitää painon kurissa. Täysjyväviljat, hedelmät, vihannekset, marjat, pähkinät ja siemenet ovat mitä parhaimpia kuidunlähteitä. Ruokavalioonsa voi lisätä kuituja myös kuitulisien muodossa. Psyllium ja pellavansiemenrouhe ovat suosittuja kuitulisiä, joita voi lisätä ruokiin sellaisenaan tai sekoittaa vesilasiin.

Älä pelkää hyviä rasvoja

Monet välttelevät rasvoja pelätessään painonnousua, vaikka terveellisten rasvojen nauttiminen tärkeä osa tasapainoista ruokavaliota. Terveellisiä rasvoja sisältävät mm. kookosöljy, oliiviöljy, erilaiset siemenet ja pähkinät joko öljynä tai sellaisenaan ja avokado. Näiden rasvojen nauttiminen on välttämätöntä elimistömme toiminnalle ja ne tukevat aineenvaihduntaamme.

Muista juoda vettä!

Pidä vesipulloa mukanasi aina missä kuljetkin! Nestesuosituksesta on olemassa eriäviä mielipiteitä, mutta nyrkkisääntönä voi pitää kahden litran suositusta. Mikäli oleilee kuumassa ilmastossa, urheilee paljon tai sairastaa vettä kannattaa nauttia huomattavasti enemmän. Nestettä saat myös syödessäsi hedelmiä, keittoja, tuorepirtelöitä ja muita nestepitoisia ruokia. Veden juominen mm. voitelee niveliä, suojelee selkäydintäsi sekä muita herkkiä kudoksia, pitää kehosi lämpötilan normaalina ja huuhtelee kuona-aineita.