Viisi parasta liikuntamuotoa terveelliseen elämään 

Liikunnalla ja urheilulla on todistetusti valtavasti positiviisia terveysvaikutuksia. Liikunta ehkäisee ja osin hoitaa monia kansansairauksia..

Read more

Viisi parasta liikuntamuotoa terveelliseen elämään 

Liikunnalla ja urheilulla on todistetusti valtavasti positiviisia terveysvaikutuksia. Liikunta ehkäisee ja osin hoitaa monia kansansairauksia kuten ylipainoa, sydän – ja verisuonisairauksia ja astmaa ja niin edelleen. Liikunta ja urheilu vaikuttaa nostavasti mielialaan ja mukavan harrastaminen toimiikin monelle terapian korvikkeena. 

Liikunta- ja urheilulajeja ja niiden parissa harrastus- sekä kisaamismahdollisuuksia on tänä päivänä lähes loputtomiin. Sopivan lajin löydyttyä kannattaa tutustua hyvään porukkaan, jossa kannustavassa ilmapiirissä harrastaminen on motivoivaa ja mielekästä. Harrastuspiireissä saattaa tavata samanhenkisiä ihmisiä ja solmia uusia ystävyyssuhteita – tämä on yksi monista liikunnan hyödyistä! Urheileminen ja kilpailu antaa liikunnalle tavoitteita ja opettaa itsekuria ja itsensä haastamissa. Tässä artikkelissa esittelemme viisi motivoivaa ja hyvää urheilumuotoa, joiden tarjoama monipuolinen liikunta auttaa tervellisempään elämään.

Juoksu ja hölkkääminen yleiskunnon kehittäjinä

Juokseminen tai maksimivauhtia säästellen hölkkääminen on varmasti yksi suosituimmista kuntoilumuodoista. Juoksemisen etu on, että se sopii melkein kaikille ja aloittaminen on helppoa ja halpaa! Juoksemiseen tarvitaan hyvät juoksukengät, jotka vaimentavat iskuja ja näin ollen turvaavat juoksijan nivelet. Muita välineitä harrastamiseen ei tarvita säänmukaista vaatetusta lukuunottamatta. Juoksua voi harrastaa ympärivuotisesti lähes missä vaan. Alustoja ja juoksumaastoja kannattaa vaihdella saadakseen mahdollisimman monipuolisen hyödyn liikkumisesta. Juoksussa kisataan leikkimielisesti ja tosissaan eri pituisilla matkoilla eri luokissa. Jokatasoinen juoksia voi osallistua johonkin kilpailuun vaikka sitten haastaakseen itsensä. 

Uinti sopii kaikille ja toimii myös palauttavana liikuntana 

Uimista voi harrastaa sisällä uimahalleissa ympärivuotisesti. Se on loistava liikuntamuoto koko vartalolle. Uinti on ystävällinen nivelille eikä kovaa rasitusta nivelille tai rangalle tule. Siksi uinti sopii hyvin myös niille, joilla on jokin urheilua haittaava vamma sekä ylipainoisille ja iäkkäämmille liikkujille. Uinti tyylejä on monia ja niistä varmasti löytyy jokaiselle liikkujalle sopiva. Rauhallinen uinti on hyvää palauttavaa ja venyttävää liikuntaa, jota voi kesällä harrastaa myös järvessä tai meressä. Kovatahtinen uinti taas kehittää niin aerobista kuntoa kuin lihaksia. 

Koripallo on vauhdikas joukkuelaji

Koripallo on nopeatempoinen joukkuelaji, jossa yritetään saada pallo vastustajan koriin kentällä liikkuen ja syötellen. Koripallo kehittää joukkoliikuntataitoja ja pelisilmää yhtälailla kuin se haastaa liikkujaa parantamaan kuntoaan ja räjähtävää nopeutta. Perinteisesti koripalloilijat ovat pitkänhulppeita ja raamikkaita, mutta harrastuksena koripallo sopii kaiken kokoisille ja ikäisille sukupuoleen katsomatta. Lyhytkin pelaaja voi olla hyvä jos kordinaatio, pallonkäsittely ja nopeus on kohdillaan! Koripallo villitsee suomalaisliigaa sm-tasolla, ja alemmilla harrastetasoillakin kilpailutoiminta on aktiivista ja turnauksia järjestetään kaikentasoisille ja ikäisille pelaajille. 

Pyöräily on perinteinen kuntoilulaji kaikille

Pyöräily on suosittu kuntoilulaji ja myös monet toisien lajien harrastajat pyöräilevät aktiivisesti kunnon ja jalkojen lihasten kehittämiseksi. Pyöräilyä harrastetaan paljon myös hyötyliikuntana – pääseehän pyörällä kätevästi paikasta toiseen. Lajista enemmän innostuvan kannattaa panostaa hyvään pyörään, jolla ajaminen on mukavaa. Retkipyöräilijä ajaa pitkiäkin matkoja ja voi osallistua keväällä, kesällä ja syksyllä järjestettäviin pitkän matkan pyöräilykilpailuihin eri luokissa. Enemmän adrenaliinia ja haastetta kaipaaville hurjapäille sopii maastopyöräily tai alamäki pyöräily. Pienillä temppupyörillä hyppiminen ja temppuilu on myös yleistynyt valtavasti ja kaikissa edellä mainituissa lajeissa kilpaillaan ympäri Suomen. Jopa koiran kanssa pyöräilevälle järjestetään kilpailuja SM-tasolla saakka, joten kilpailutoimminnan tarjoamaa haastetta ja motivaatiota saa harrastaja valitsi sitten, minkä pyöräilylajin tahansa! 

Tae Kwon Do – itsepuolustusta ja itsekuria 

Aivan kuten moni muu kamppailulaji, vaatii Tae Kwon Do paljon harjoitusta ja opettaa harrastajalleen itsekuria, pitkäjänteisyyttä ja vastustajan kunnioitusta. Kamppailulajit ovat loistavia kuntoilumuotoja, sillä niissä kehittyy sekä aerobinen että lihaskunto ja ne rasittavat koko kehoa tasapuolisesti. Tae Kwon Do tarjoaa kaiken tasoisille harrastajille haasteita ja onnistumisen hetkiä. Siinä juuri piilee kamppailulajien viehätys ja jatkuvasti kasvava suosio – lajeissa ei pääse koskaan kyllästymään sillä opittavaa on aina lisää. Tae Kwon Do perustuu erilaisiin potkuihin, hyppypotkuihin ja itsepuolustustekniikoihin. Se on niin kutsuttu vyö laji, jossa voi kilpailla aina Olympia tasolla saakka.