Unen yllättävät terveysvaikutukset

Ihmiset elävät nykyään niin kiireellistä elämää, ettei aikaa meinaa löytyä edes riittäville yöunille. Monet eivät..

Read more

Unen yllättävät terveysvaikutukset

Ihmiset elävät nykyään niin kiireellistä elämää, ettei aikaa meinaa löytyä edes riittäville yöunille. Monet eivät tule ajatelleeksi, miten tärkeässä osassa uni todellisuudessa onkaan, kuinka monta tuntia tulisi nukkua saadakseen tarpeeksi unta, tai mitä hyötyä kunnon yöunet tuovat jokapäiväiseen elämään. Siinä, missä keho ja mieli tarvitsevat vettä ja ruokaa, tarvitaan myös riittävä määrä unta pitämään kone käynnissä. Riittävä uni voidaankin määrittää yhdeksi ihmisen perustarpeeksi.

Uni ja nukkuminen ovat kautta aikojen olleet suosituimpia tutkimusten kohteita, eikä mikään ihme. Varmasti jokainen meistä tietää eron pitkien ja levollisten yöunien, sekä unettoman yön välillä. Mutta tietääkö jokainen myös sen, miksi riittävä määrä unta on niin tärkeää?

Auttaa kehoasi palautumaan

Kehosi joutuu päivittäin alttiiksi rasitukselle. Ihminen tarvitsee energiaa kaikkeen, mitä hän päivän aikana tekeekään. Yöunien aikana kehosi lepää ja palauttaa energiatasosi ennalleen. Mikäli unet jäävät lyhyiksi, ei palautumista ehdi tapahtua, ja samoilla silmillä mennään seuraavakin päivä. Kun ihminen saa yön aikana tarpeeksi unta, ehtii keho palautua ja tällöin taistelee voimakkaammin myös stressiä vastaan.

Pitää mielen tasapainossa

Unella on tärkeä vaikutus ihmisen mieleen ja ajatusmaailmaan. Liian vähäisten yöunien jälkeen olosi saattaa olla sekava ja ärtynyt, eikä mieli kykene jäsentelemään asioita täydellä teholla. Riittävä määrä unta tehostaa positiivista mielialaa ja ehkäisee myös mielenterveyshäiriöitä kuten masennusta.

Tehostaa vastustuskykyä

Mitä vähemmän nukut, sitä suuremmalla todennäköisyydellä vastustuskykysi heikentyy. Univajeen vuoksi vastustuskyky heikkenee, elimistö taistelee heikommin infektiota vastaan, jolloin ihmisellä on suurempi riski sairastua.

Pitää sydämen terveenä

Verenkierto on jatkuvan paineen alla, jolloin unella on tärkeä rooli verenpaineen alentajana. Mikäli ihminen ei saa tarpeeksi unta, menettää verisuonet kimmoisuutensa nopeammin, joka taas altistaa monille sydän- ja verisuonitaudeille. Ja ilman toimivaa sydäntä, ei ole muutakaan kehon toimintaa. 

Parantaa muistia

Tuntuuko asioiden muistaminen haastavalta? Useasti kuulee ihmisten valittavan huonosta muististaan. Syy muistin heikkoudelle saattaa olla niinkin yksinkertainen kuin univaje, joka on helposti korjattavissa. Aivot tarvitsevat unta tiedon järjestelyyn. Riittävä uni antaa aivoille mahdollisuuden käsitellä tehokkaammin uutta tietoa, kokemuksia, ja se tehostaa myös kykyä ymmärtää asioita paremmin. 

Auttaa painonhallinnassa

Terveellinen ruokavalio ja liikunta ovat painonhallinnan perusteita, mutta riittävä unensaanti ei ole yhtään sen vähäpätöisempi osa kokonaisuutta. Mikäli yöunet jäävät lyhyiksi, vaikuttaa se elimistön hormonitoimintaan, joka säätelee ihmisen ruokahalua. Jos nukkumalla saatu energia ei riitä pitkälle päivään, ottaa keho mielellään energiaa ylimääräisen välipalan muodossa. Tutkimusten mukaan univaje vaikuttaa sekä painoon, että ruokavalion laatuun. Tämä käy järkeen, kun ajattelee, minkälaista rasvaista ruokaa ja makeita herkkuja mieli yleensä väsyneenä himoitsee.

Toivottavasti olet viimeistään nyt saanut käsityksen siitä, miksi uni on niin tärkeää. Ehkä sananlaskussa ”Nuku yön yli” piileekin itse asian ydin.