Aloittelijan opas paremman kunnon saavuttamiseksi

Nykypäivänä moni laiminlyö kehoaan ja terveyttään lähes huomaamattaan. Moni asia, jonka suorittaminen vaati ennen liikkumista,..

Read more

Aloittelijan opas paremman kunnon saavuttamiseksi

Nykypäivänä moni laiminlyö kehoaan ja terveyttään lähes huomaamattaan. Moni asia, jonka suorittaminen vaati ennen liikkumista, hoituu nykyään tietokoneella tai kännykällä, mikä on jämäyttänyt ihmiset paikalleen – yleensä istuma-asentoon, minkä seurauksena päivässä istuttuja tunteja kertyy pelottava määrä. On hyvä muistaa, että sinulla on käytössäsi vain yksi keho, jonka on tarkoitus kestää loppuun asti. Sen vuoksi liikunta ja oikeanlainen ravinto on hyvä ottaa luonnolliseksi osaksi arkea hyvissä ajoin. Takarajaa terveellisemmän elämän aloittamiselle ei kuitenkaan ole: et koskaan ole liian myöhässä.

Mistä aloitan?

Aloita vaikka sulkemalla silmäsi ja miettimällä, mikä on se asia, joka erityisesti innostaa ja motivoi sinua aloittamaan liikunnan ja matkan parempaan fyysiseen kuntoon. Vaikka ulkoiset syyt, kuten kiinteämpi vartalo, ovat ymmärrettäviä ja hyväksyttäviä, on hyvä pitää mielessä, että sisäiset syyt ovat tutkitusti ne, jotka kestävät paremmin pidemmällä juoksulla. Näitä ovat esimerkiksi yleinen fyysinen ja henkinen hyvinvointi, joihin kumpaankin kuntoilulla ja terveellisellä ruokavaliolla on positiivinen vaikutus.

Mieti myös konkreettisempaa toimintasuunnitelmaa: oletko enemmän juoksijatyyppiä vai kuulostaako kuntosaliharjoittelu houkuttelevammalta? Hyvä suunnitelma sisältää sekä aerobista liikuntaa että lihaskuntoharjoittelua, mutta sinä päätät missä suhteessa. Näiden lisäksi jokapäiväisellä hyötyliikunnan lisäämisellä on pitkällä aikavälillä suuri vaikutus: pyri aina mahdollisuuksien mukaan korvaamaan auto- ja bussimatkat kävelyllä tai pyöräilyllä ja hissimatkat portailla. Jos alussa itsekuri riittää, näistä tulee nopeasti tapa, ja jatkossa suuntaat hissien sijaan automaattisesti portaille.

Pystynkö siihen itse?

Lyhyesti: pystyt. Pystyt itse tekemään päätöksen siitä, että alat liikkua enemmän, pystyt itse pysymään tässä päätöksessä muistuttamalla itseäsi tavoitteistasi, ja pystyt itse löytämään itsellesi sopivimmat liikuntamuodot. Mutta yksityiskohdissa saatat tarvita opastusta.

Kuntosaliharjoittelua varten kannattaa ehdottomasti varata vähintään yksi tapaaminen personal trainerin kanssa. Vaikka päättäisitkin opetella laitteiden käytön itsenäisesti ja se tuntuisi sujuvan hyvin, on virheasentojen mahdollisuus suuri. Saatat aluksi saada haluttuja tuloksia ilman ongelmia, mutta ennemmin tai myöhemmin virheasennolla suoritetut liikkeet alkavat kuluttaa niveliä. Riski todelliseen, loppuelämän kestävään vahinkoon on olemassa, eikä sitä kannata ottaa. Pyydä neuvoa asiantuntijalta ennen kuntosaliharjoittelun aloittamista.

Aerobisessa liikunnassa on myös omat vastaavat riskinsä. Esimerkiksi juokseminen, vaikka onkin hyvä hapenottokyvylle, on varsin kuluttavaa liikuntaa, jos sitä ei tee oikeaoppisesti. Sen sijaan esimerkiksi pyöräilyä ja uimista on vaikea tehdä väärin, ja ne ovatkin huomattavasti nivelystävällisempiä liikuntamuotoja. Erilaisissa ryhmäliikunnoissa on se hyvä puoli, että saat liikuntaasi säännöllisyyttä ja sinulla on ohjaaja neuvomassa, kuinka liikkua oikeaoppisesti.

 

Entä ravinto?

Terveellisten ravintosuositusten googlaaminen saattaa olla hermoja raastavaa puuhaa: luettuasi tarpeeksi erilaisista ruokavalioista ja ihmisten henkilökohtaisista kokemuksista niistä tulet todennäköisesti siihen tulokseen, että jokainen ruoka-aine on pahasta. Hedelmissä on liikaa sokeria, maito- ja viljatuotteet aiheuttavat tulehduksia, eläinperäiset tuotteet aiheuttavat syöpää ja vihanneksissakin on torjunta-aineita. Jäljelle ei jää paljoakaan syötäväksi kelpaavaa. Kaiken tämän ristiriitaisen tiedon valossa kannattaa lähinnä pitää huolta siitä, että syö mahdollisimman monipuolisesti ja mielellään kasvispainotteisesti. Itsensä näännyttäminen ei edesauta rasvan palamista tai kunnon kasvamista, joten pidä myös huoli siitä, että saat sukupuolesi ja ikäsi huomioiden suositusten mukaisen päivittäisen kalorimäärän, mahdollisimman tuoreessa ja prosessoimattomassa muodossa.

Lopuksi

Älä tee mitään verenmaku suussa. Näe mieluummin hieman vaivaa löytääksesi sinulle mieleinen liikuntamuoto sen sijaan, että tekisit jotain, mikä tuntuu alun hankaluudenkin jälkeen pakkopullalta.

Tsemppiä matkallasi aktiivisempaan, terveempään ja sitä kautta onnellisempaan elämään!