Aloittelijan opas joogaan

Jooga ei ole pelkästään jumppamaton päällä venyttelyä. Se on paljon hienosäätöä vaativaa liikuntaa, jonka tarkoitus..

Read more

Aloittelijan opas joogaan

Jooga ei ole pelkästään jumppamaton päällä venyttelyä. Se on paljon hienosäätöä vaativaa liikuntaa, jonka tarkoitus on toki tuoda lihaksiin venyvyyttä, mutta myös parantaa lihaskuntoa ja ennen kaikkea auttaa sinua saamaan hallinta kehoosi. Joogan seurauksena voit muun muassa odottaa ryhtisi ja tasapainosi ja jopa stressin ja kivun hallintasi paranevan. Tämän liikuntamuodon yleisiin sivuvaikutuksiin kuuluu seesteisempi, tasapainoisempi mieli. Valitettavasti myös ikäviä sivuvaikutuksia saattaa olla, ja välttääksesi ne sinun tulee tietää muutama tärkeä asia ennen kuin aloitat joogaamisen.

Kuuntele kehoasi

Joogan tärkeimmäksi säännöksi voisi mainita seuraavan: sen ei missään tilanteessa ole tarkoitus sattua. Jooga ei ole laji, jota on tarkoitus suorittaa verenmaku suussa. Nivelongelmat eivät ole harvinaisia sellaisilla lajin harrastajilla, jotka eivät ymmärrä kivun tai epämukavuuden tunteen merkitystä kehon varoituskeinona siihen kohdistuvasta vahingosta. Pidä siis huolta, että jokainen tekemäsi asento (asana) tuntuu hyvältä. Liikuntarajoitteisille on omat asana-variaatiot, joten jooga on harrastus, joka sopii jokaiselle.

Aloita ohjaajan valvovan silmän alla

Vaikka netti onkin pullollaan hyviä ja kattavia ohjeita joogaamiseen, parasta olisi aloittaa harrastus ryhmäliikuntatunnilla, jossa sinulla on mahdollisuus saada henkilökohtaista opastusta ja palautetta. Oman vartalonsa liikkeiden ja asentojen oikeellisuutta on hankala itse arvioida, mutta ulkopuolinen ammattilainen näkee helposti, jos sinulla on jotain parantamisen varaa – kuten aloittelijalla lähes poikkeuksetta on.

Asanat suoritetaan aina tarkasti hengityksen tahdissa. Tässä on monelle aloittelijalle paljon opeteltavaa, joten vaikka opetusvideoissa se otetaankin usein hyvin huomioon, on henkilökohtainen opastus tässäkin tärkeää.

Valitse sinulle sopiva laji

Joogalajeja on useita erilaisia, ja niiden väliset erot ovat yllättävän suuret niin asanoissa kuin lihaskunnon ja meditaation painotuksessa osana ohjelmaa. Sinun kannattaa miettiä, mitä ensisijaisesti haet joogalta: fyysistä voimaa vai mielenrauhaa? Entä oletko aktiiviliikkuja vai huonokuntoinen? Nämä vaikuttavat siihen, millainen jooga sinulle sopii. Kovakuntoisemmalle astangajooga saattaa tuoda sopivaa haastetta, kun taas rentoutumista ja kehonhallintaa hakevalle hathajooga on parempi vaihtoehto. Rajajoogassa painotetaan meditaatiota ja mielen huoltamista.

Hathajooga on usein se, josta aloittelijan kannattaa lähteä liikkeelle. 

Vinkkejä

Ennen joogatuntia on hyvä harrastaa hieman hikiliikuntaa, kuten juoksemista tai erilaisia hyppyjä. Lämmitettyjä lihaksia on helpompi ja turvallisempi venyttää, eikä joogatessa tarvitse huolehtia revähdyksistä. Hotjooga on kuitenkin hyvä vaihtoehto, jos aikatauluusi ei mahdu hikiliikuntaa ennen tuntia: se suoritetaan noin 38 asteeseen lämmitetyssä huoneessa, mikä edesauttaa lihasten venyvyyttä.

Jotta saat joogasta kaiken mahdollisen irti, sitä ei kannata ajatella pelkästään liikuntana. Jos mahdollista, tutustu joogaan liittyvään filosofiaan. Se saattaa lajista innostuessasi parhaassa tapauksessa muuttaa koko maailmankatsomuksesi.

Toivotamme tsemppiä sinulle uuden, sekä mieltä että kehoa huoltavan harrastuksen aloittamiseen!