Elä terveellisemmin ja voi hyvin! 

  Väsymys, stressi, työuupumus ja voimattomuus vaivaavat monia tämän päivän vaativassa työelämässä. Kun kiire on..

Read more

Elä terveellisemmin ja voi hyvin! 

 

Väsymys, stressi, työuupumus ja voimattomuus vaivaavat monia tämän päivän vaativassa työelämässä. Kun kiire on kova ja vaatimustaso korkealla, mielen ja kehon jaksaminen venytetään usein äärimmilleen ja tällöin työntekijän fyysinen ja henkinen hyvinvointi ovat tärkeässä roolissa. Ihmedieetit ja kertaluontoiset kuntokuurit kannattaa unohtaa saman tien, jos pyrkimyksenä on kohentaa terveyttään. Terveellisten elämäntapojen omaksuminen vaatii pitkäjänteistä työtä ja näitä ohjeita noudattamalla saat hyvinvointiremontillesi terävän alun!

Liike on paras lääke

Liikunta kaikissa muodoissaan edistää aineenvaihduntaa, lisää niin sanottujen “hyvän olon hormonien” tuotantoa, tehostaa hapen saantia ja auttaa lievittämään nukahtamisvaikeuksia. Jos liikuntaa tulee harrastettua vähäisissä määrin, kannattaa omaksua liikuntaharrastus pikku hiljaa omaan arkeen sopivaksi. Aloita vaikka kevyellä kävelylenkillä tai rauhallisella uinnilla – liikuntamuodolla ei ole merkitystä, vaan kaikki liike on hyväksi!

Muista kuitenkin aloittaa maltillisesti

Liian kova tai nopeatempoinen treeni näkyy (ja tuntuu) tottumattoman treenaajan lihaksissa ja hyvinvoinnissa seuraavana päivänä. Kokeile uusia lajeja ja etsi juuri itsellesi sopivat liikuntamuodot. Kun nauttii liikunnasta, sen pariin palaa aina yhä uudelleen!

Kuppia kohtuudella

Jos haluat elää terveellisesti, ei sinun tarvitse olla raivoraitis. Uusia tutkimuksia alkoholin vaikutuksista ihmisen kehoon tulee aika ajoin, milloin kohtuukäyttöä puoltavia, milloin kaiken alkoholin nauttimisen tuomitsevia tutkimustuloksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan alkoholin riskikäytön rajat ovat miehillä seitsemän ja naisilla viisi annosta päivässä ja muun muassa näiden ohjeistusten perusteella myös viranomaiset arvioivat esimerkiksi hoitotoimenpiteisiin ryhtymistä alkoholin suurkuluttajien osalta.

Lasillinen viiniä hyvän ruoan yhteydessä ei ketään tapa, saatika saunaolut tai kaksi kesämökillä. Alkoholi kohtuudella käytettynä kuuluu elämän pieniin nautintoihin, jotka osaltaan auttavat jaksamaan kiireisen arjen keskellä. Jos pullo tuntuu kuitenkin enemmän ohjaavan elämää kuin silloin tällöin piristämään sitä, ota yhteyttä lääkärin tai paikalliseen AA-yhdistykseen.

Sano ei nikotiinille

Tupakoinnin lopettaminen kannattaa aina. Kun tupakoit, hapenottokykysi heikkenee, kyntesi ja hampaasi kellastuvat, syöpäriski kasvaa, ääreisverenkierto heikkenee ja keuhkorakkulasi laajenevat. Tilastojen mukaan tupakoivien ihmisten määrä Suomessa on laskenut ja useat tutkijat kiittävätkin tästä maamme tiukkaa lainsäädäntöä, peruskouluissa annettua tupakanvastaista valistustyötä ja mainostuskieltoa. Jokainen poltettu tupakka lisää riskiä sairastua useisiin vakaviin, parantumattomiin sairauksiin (keuhkoahtauma, huuli- ja keuhkosyöpä, valtimotauti ja niin edelleen), eikä tupakoinnin haitat vaikuta vain savuketta polttavan elimistöön, vaan kaikki lähellä olevat altistuvat samoille kemikaaleille ja myrkyille passiivisen tupakoinnin myötä.

Myös nuuskan ja sähkösavukkeiden käyttäminen kannattaa lopettaa, sillä vaikka ne eivät eritäkään myrkyllistä ja häkäpitoista savua, nikotiini itsessään nostaa verenpainetta supistamalla verisuonia. Se lisäksi haittaa vakavasti myös insuliinin toimintaa kehossa, jolloin II-tyypin diabeteksen riski on korkeampi, kuin nikotiinituotteita käyttämättömällä. Nuuskaaminen sitä paitsi altistaa suun väkeville ja myrkyllisille kemikaaleille ja pitkäaikainen käyttö näkyykin vetäytyneiden ikenien muodossa ja pahimmassa tapauksessa syöpäkasvainten kehittymisenä limakalvoille.